strona główna

Jesteś tutaj: Strona główna » Strona glowna » WYCIECZKA DO TELEWIZJI POLSKIEJ I POLSKIEGO RADIA

WYCIECZKA DO TELEWIZJI POLSKIEJ I POLSKIEGO RADIA


Dnia 17 października 2019 r. we wczesnych godzinach rannych uczniowie klas VI a i VII a Publicznej Szkoły Podstawowej w Ciepielowie wraz z opiekunkami: p. Ewą Sulimą, p. Danutą Kozieł, p. Aliną Nizińską i p. Beatą Rusin wyruszyli na całodniową wycieczkę do Warszawy. Pomysłodawczynią i zarazem kierownikiem wyjazdu była p. Ewa Sulima – nauczycielka języka polskiego. Głównym celem wyjazdu było zwiedzanie gmachu Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.

            Pierwszym etapem podróży była wizyta w Telewizji Polskiej, której siedziba znajduje się na ulicy Woronicza. O ustalonej godzinie spotkaliśmy się z przewodnikami, którzy po podzieleniu 45 - osobowej na 2 grupy, udzieleniu krótkiego instruktażu, zaprosili nas do zwiedzania. Jednym ze studiów, do jakiego weszliśmy, było studio nagrań różnych programów dla dzieci i młodzieży. I chociaż dekoracje były już zdjęte i przygotowane do wywiezienia do magazynów, to i tak miejsce, w którym się znajdowaliśmy, wywarło ogromne wrażenie. Zobaczyliśmy to wszystko, czego nie widać podczas transmisji telewizyjnych. Dowiedzieliśmy się, ile urządzeń i ludzi je obsługujących potrzeba do nagrania  kilkunastominutowego programu. Przewodnicy opowiadali o historii tego miejsca, o tym, co się dzieje za kulisami nagrań, w reżyserce.

Kolejnym miejscem była wizyta w  największym telewizyjnym studiu, gdzie w roku  1976 wystąpiła szwedzka grupa Abba, a obecnie nagrywany jest program „Jaka to melodia”, odbywają się też w nim finały Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz wieczory wyborcze. Tego dnia mieliśmy szczęście, bowiem trwały nagrania do słynnego programu muzycznego ,,Jaka to melodia”, udało nam się spotkać p. Agustina Egurrolę – tancerza i choreografa oraz jurora programu ,,Mam Talent", p. Rafała Brzozowskiego – prowadzącego program oraz znakomitego brytyjskiego wokalistę muzyki pop – Limahla słynącego z utworu ,,Neverending Story”. Momenty tych spotkań uwieczniliśmy na wspólnych fotografiach.

Dalej zwiedziliśmy studio TVP KULTURA, w którym przede wszystkim nagrywane są programy o tematyce artystyczno – kulturalnej, m.in. ,,Rodzinny Express”. Tam też trafiliśmy na moment, kiedy technicy ustawiali światła do nagrania kolejnego magazynu. Mnóstwo wiszących na dwóch poziomach reflektorów i lamp sterowanych jest pracą ludzkich rąk. Zdaliśmy sobie sprawę, że ustawienie odpowiedniego oświetlenia nie jest takie proste. Wymaga od techników niezwykłej precyzji, dokładności  i ostrożności.  Po drodze odwiedziliśmy też studio, gdzie trwały nagrania do programu ,,Ocaleni”.

Później przewodnicy zaprowadzili nas do nowszej części budynku. Najpierw zwiedziliśmy niewielkie muzeum poświęcone historii telewizji, w którym zgromadzono pierwsze telewizory, kamery, projektory, rekwizyty z filmów i sztuk teatralnych oraz zdjęcia z emitowanych dawniej projekcji. Potem udaliśmy się do studia programu porannego ,,Pytanie na śniadanie”, gdzie uczestnicy obejrzeli kuchnię, miejsca, gdzie przeprowadza się wywiady z zaproszonymi gośćmi oraz scenę, na której występują muzycy. Dzięki wizycie w telewizji nasi uczniowie mieli okazję przyjrzeć się pracy ludzi, których nie widać na szklanym ekranie, a bez których nie powstałby żaden program. Zobaczyli to, czego przeciętny widz nie jest w stanie ujrzeć.   

Następnym punktem programu wycieczki był pobyt w gmachu Polskiego Radia, gdzie na początku uczestniczyliśmy w spotkaniu z dziennikarką radiową, która przybliżyła nam historię Polskiego Radia. Po półgodzinnym spotkaniu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, a następnie oprowadzani przez przewodników, którzy  pokazywali ,,od kuchni’’ pracę spikerów, redaktorów, realizatorów i pracowników obsługi technicznej.

Z dużym zainteresowaniem oglądaliśmy radiowe pomieszczenia, pokonując przy tym  labirynt korytarzy. Słuchaliśmy ciekawych opowieści, ponieważ nie co dzień istnieje możliwość zobaczenia, jak to wszystko wygląda „od środka”, po drugiej stronie mikrofonu. Zwiedziliśmy studia nagraniowe i reżyserki z konsoletami. Dowiedzieliśmy się również, jakie są podstawowe funkcje nagrania. Naszą uwagę zwrócił także specjalistyczny sprzęt radiowy (mikrofony, aparatury z setkami regulatorów i przycisków, słuchawki, itp.). W studiu emisyjnym Programu 1 przez 10 minut obserwowaliśmy audycję ,,na żywo’’, więc mogliśmy zobaczyć to, co inni w danej chwili tylko słyszeli. Przewodnicy zachęcali uczniów do słuchania Programu IV Polskiego Radia, ponieważ wszystkie audycje kierowane są do młodych ludzi.

          Dwuipółgodzinny pobyt w gmachu Polskiego Radia wzbudził w nas wiele emocji. Zobaczyliśmy bowiem twarze osób, które znamy wyłącznie z głosu. Dzisiaj już wiemy, że audycje radiowe tworzą zespoły ludzi, którzy wspólnie pracują na sukces. Ta lekcja na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci.

            W drodze powrotnej zjedliśmy przepyszny dwudaniowy obiad i deser w restauracji. Cała wycieczka okazała się ,,niezapomnianym spacerem” po miejscach, do których nie wszyscy mogą wejść i je zobaczyć. Szósto – i siódmoklasiści mogli doświadczyć sami, na czym polega „magia telewizji i radia”. Wiadomości zdobyte podczas wyjazdu z pewnością wykorzystamy na lekcjach języka polskiego.




Podoba Ci się ten artykuł? Przekaż go innym:


Galeria zdjęć do tego artykułu (20) - Zobacz galerię