strona główna

Jesteś tutaj: Strona główna » Strona glowna » WYCIECZKA DO WIELKOPOLSKI W RAMACH PROJEKTU ,,POZNAJ POLSKĘ"

WYCIECZKA DO WIELKOPOLSKI W RAMACH PROJEKTU ,,POZNAJ POLSKĘ"

Każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że podróże rozwijają, kształcą i poszerzają horyzonty. Warto inwestować w przeżycia, w nowe doświadczenia, aby po kilku latach wspominać mile spędzone chwile z rówieśnikami ze szkolnych lat. Doskonale wiedzą o tym nasi uczniowie, którzy chętnie uczestniczą w szkolnych wyjazdach i wycieczkach.

W dniach 17-18 listopada 2022 r. siódmo – i ósmoklasiści wzięli udział w wycieczce do Wielkopolski (Śmiełów – Gniezno – Poznań). Pomysłodawczyniami zorganizowania po raz pierwszy wycieczki do tego regionu Polski były wychowawczynie klas VII – p. Ewa Sulima i p. Agnieszka Stępień, które wraz z paniami Grażyną Kot i Aliną Niedzielą sprawowały opiekę nad młodzieżą. Przedsięwzięcie udało się zrealizować w ramach programu MEiN ,,Poznaj Polskę”. Dzięki wsparciu finansowemu otrzymanemu z ministerstwa oraz finansowego wkładu uzyskanego od organu prowadzącego (Gminy Ciepielów) 38 uczestników wyjechało na 2- dniową wycieczkę do niezwykle urokliwych obiektów. W tym miejscu pragniemy podziękować Wójtowi Gminy - Panu Arturowi Szewczykowi za nieustanne wspieranie i kolejne dofinansowanie dużej kwoty do wyjazdu uczniów. Pracownicom Urzędu Gminy w Ciepielowie Paniom: Annie Jamce, Joannie Żuchowskiej i Monice Jamce dziękujemy za zaangażowanie, wskazówki i pomoc w przygotowywaniu wniosku. Po raz kolejny młodzież mogła odwiedzić miejsca dziedzictwa narodowego, miejsca – które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien zobaczyć, by docenić dokonania w dziedzinie nauki oraz pogłębić wiedzę z zakresu historii Polski. Jest nam niezmiernie miło, że nasi uczniowie mają uatrakcyjniony proces edukacyjny poprzez działania nauczycieli i organu prowadzącego. Niewiele placówek może poszczycić się tak dobrą współpracą, dlatego jeszcze raz dziękujemy za ogromne wsparcie.

Ze wspomnień naszych uczniów…

Dzień I

Odliczaliśmy dni do wyjazdu, aż w końcu nadszedł upragniony przez wszystkich 17 listopada. Tego dnia o godzinie 6.00 zgromadziliśmy się w wyznaczonym miejscu zbiórki, na kompleksie sportowo – rekreacyjnym w Ciepielowie, aby wyruszyć w podróż. Po pożegnaniu z rodzicami wsiedliśmy do autokaru i żądni przygód ruszyliśmy w trasę. Około godz. 9  zrobiliśmy krótki postój na drugie śniadanie w sieciowej restauracji. Gdy po około 4 godzinach dojechaliśmy do Śmiełowa, naszym oczom ukazał się piękny pałac z końca XVIII wieku, należący do pereł polskiej architektury - Muzeum Adama Mickiewicza. Zwiedzając sale muzealne usłyszeliśmy niezwykle barwną opowieść o życiu i twórczości naszego wielkiego poety. Wśród starych mebli, obrazów i przedmiotów związanych z wieszczem narodowym poczuliśmy ducha minionej epoki. Pierwsze wydania dzieł twórcy, plakaty promujące jego inscenizacje oraz osobiste drobiazgi, w tym sztućce czy portfel sprawiły, że przenieśliśmy się w czasy „Pana Tadeusza”. Ponadto naszą uwagę przykuły pięknie zdobione ściany, precyzyjnie wykonane drewniane podłogi oraz unikatowe pamiątki po ostatnich właścicielach pałacu – Chełkowskich. To właśnie oni stworzyli ośrodek kultu poety, który możemy podziwiać do dzisiaj.

Kolejnym punktem edukacyjnym naszej wycieczki było Gniezno – pierwsza stolica Polski. Na Wzgórzu Lecha okazale prezentuje się najcenniejszy zabytek Polski - Katedra pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Wojciecha. Dzięki urządzeniom tour - guide poznaliśmy historię świątyni koronacyjnej królów opowiedzianą przez przewodniczki. Zeszliśmy do podziemi katedry w celu poznania miejsca spoczynku wielkich Polaków (m.in. Ignacego Krasickiego) oraz ,,odnalezienia” fundamentów dawnej świątyni.  Podziwialiśmy ołtarz z relikwiami św. Wojciecha. Gotycki kościół z pięknymi wnętrzami wywarł na nas ogromne wrażenie. Obejrzeliśmy także wykonane z brązu majestatyczne Drzwi  Gnieźnieńskie – unikatowy zabytek romańskiej sztuki odlewniczej przedstawiający życiorys Św. Wojciecha. Pobyt w Gnieźnie upamiętniliśmy wspólnym zdjęciem przy pomniku Bolesława Chrobrego. W drodze do autokaru zakupiliśmy pamiątki.

W godzinach popołudniowych dotarliśmy do Poznania, zakwaterowaliśmy się w hotelu, zjedliśmy pyszną obiadokolację, a następnie spędzaliśmy wspólnie czas na rozmowach i zabawach. Wieczorem doskonaliliśmy umiejętności pływackie w hotelowym basenie pod czujnym okiem ratownika i opiekunek. Później marzyliśmy tylko o odpoczynku po intensywnie spędzonym dniu pełnym wrażeń. Wiedzieliśmy, że jutro czekają na nas kolejne atrakcje.

Dzień II

Piątek rozpoczęliśmy śniadaniem, podanym w formie szwedzkiego stołu. Różnorodność serwowanych dań sprawiła, iż każdy znalazł coś dla siebie. Po posiłku spakowaliśmy bagaże. Przez szyby autokaru z nostalgią spoglądaliśmy na hotel „Lechicka”, gdyż było nam tam bardzo wygodnie i zostaliśmy mile przyjęci. Następnie udaliśmy się do Palmiarni Poznańskiej. Odbyliśmy tam niezapomnianą podróż po odległych kontynentach, wśród bogatej roślinności różnych stref klimatycznych. Pani przewodnik bardzo interesująco opowiadała o eksponatach, zaś rozmiary, barwy i kształty kwiatów, palm, czy kaktusów wprawiały nas w zachwyt. Na pamiątkę pobytu  w palmiarni zakupiliśmy miniaturowe roślinki, kłębki bawełny oraz korę cynamonowca. Po opuszczeniu obiektu, w Parku Wilsona, spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem, który oprowadzał nas po Poznaniu. Słuchając opowieści o historii, zabytkach i architekturze, przejechaliśmy do  historycznej części miasta.  Kolejnym etapem wycieczki był rynek poznański z jego największą atrakcją – koziołkami na wieży ratuszowej, z której rozbrzmiewał hejnał.  Obejrzeliśmy występ i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia.
Następnie obeszliśmy Stare Miasto i udaliśmy się na Wzgórze Przemysława. Na wzniesieniu tym znajduje się nowo odbudowany zamek – dawna rezydencja króla Przemysła II. Zamek Królewski w stolicy Wielkopolski to bardzo ważny element wielkopolskiego Szlaku Piastowskiego. Następnie zostaliśmy podzieleni na grupy i udaliśmy się obejrzeć wystawę w Muzeum Powstania Wielkopolskiego, które prezentuje czasy od zaboru pruskiego, niezłomnej walki z germanizacją i wreszcie największe, zwycięskie powstanie w historii Polski. Szczególne zainteresowanie wzbudziła możliwość wzięcia do rąk replik broni, przymierzenia munduru, czy fartucha sanitariuszki.
Po dużej porcji doznań duchowych, udaliśmy się na wyczekiwany obiad, który wszystkim bardzo smakował. Później przechodziliśmy obok bożonarodzeniowego kiermaszu, gdzie mogliśmy zakupić pamiątki i słodkie przekąski w postaci rogali świętomarcińskich. Tym przyjemnym akcentem zakończyliśmy naszą przygodę w Wielkopolsce i wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Podróż minęła nam szybko i bezpiecznie w miłej atmosferze. Późnym wieczorem dojechaliśmy do Ciepielowa, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice. Wróciliśmy do domów zmęczeni, ale zadowoleni, pragnęliśmy podzielić się niezapomnianymi wrażeniami z naszymi bliskimi. Na wycieczce spędziliśmy czas miło i bezpiecznie dzięki naszym wychowawczyniom oraz opiekunkom, które cierpliwie sprawowały pieczę nad nami. Wycieczka do Wielkopolski to było naprawdę niesamowite przeżycie. Uważamy, że wyjazd ten można zaliczyć do bardzo udanych. Mamy nadzieję, że kolejna nasza wyprawa będzie równie interesująca.