strona główna

Jesteś tutaj: Strona główna » Strona glowna » ZIELONA SZKOŁA W ZAKOPANEM – CUDOWNE WSPOMNIENIA NASZYCH SZÓSTOKLASISTÓW

ZIELONA SZKOŁA W ZAKOPANEM – CUDOWNE WSPOMNIENIA NASZYCH SZÓSTOKLASISTÓW

Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią, ku wielkiej radości naszych uczniów, powróciły pięciodniowe wyjazdy na Zielone Szkoły dla dzieci z terenu gminy Ciepielów. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż od 2016 roku jest to jedyny taki, całkowicie bezpłatny dla uczniów projekt wycieczek realizowany w Polsce. To prospołeczna wizytówka naszej gminy, która zapewnia wszystkim uczniom poznanie piękna ojczystego kraju. Właśnie dzięki takim działaniom samorządu, wszystkie dzieci mają równe szanse, aby w trakcie nauki na terenie gminy Ciepielów uczestniczyć całkowicie bezpłatnie w wyjazdach, podczas których mają okazję praktycznego poznawania walorów turystycznych naszej pięknej Ojczyzny.

A oto jak wspominają pobyt w górach nasi tegoroczni szóstoklasiści, czyli zapiski w dziennikuz pobytu na Zielonej Szkole w Zakopanem…

30 maja 2022 roku (poniedziałek)

O godzinie 7:30 zgromadziliśmy się przy Publicznej Szkole Podstawowej w Ciepielowie, w wyznaczonym miejscu zbiórki. Naszych rodziców i nas powitał Pan Wójt Artur Szewczyk, który wyposażył każdego w koszulkę, czapeczkę i plecak z logo Gminy Ciepielów, abyśmy promowali nasz Ciepielów i wyróżniali się spośród innych grup. Następnie przedstawił nam program 5-dniowej wycieczki i życzył wszystkim słonecznej pogody oraz udanego pobytu. Po wzruszających pożegnaniach wyruszyliśmy na południe Polski do Zakopanego. Przez szyby autokaru podziwialiśmy przepiękne widoki zmieniającego się krajobrazu, które wzbudziły duże zainteresowanie.

Podróżując do miejsca docelowego naszej wyprawy, odwiedziliśmy Wieliczkę. Zwiedzanie rozpoczęliśmy spacerem przez park położony nieopodal Szybu Daniłowicza, gdzie usytuowana jest tężnia solankowa wyłożona tarniną, z której powierzchni odparowywuje woda z solanki. Powstający w wyniku tego procesu w powietrzu solny aerozol stanowi naturalną kurację dla dróg oddechowych poprzez inhalację, która pomaga oczyścić drogi oddechowe oraz wspiera leczenie chorób dróg oddechowych.

Następnie pod opieką przewodników zwiedzaliśmy szlak turystyczny jednej z najsłynniejszych kopalni soli. Pokonywana trasa turystyczna miała długość ok. 4,5 km korytarzy, 800 schodów i składa się ponad 20 komór. Najciekawszą z nich była Kaplica św. Kingi, gdzie zachwycaliśmy się wspaniałymi żyrandolami, ołtarzami, solnymi rzeźbami i posadzkami. Obejrzeliśmy również inne komory m.in.: Urszula, Michałowice, Pieskowa Skała oraz marszałka Józefa Piłsudskiego. Mogliśmy przede wszystkim obejrzeć najpiękniejsze miejsca w kopalni: podziemne słone jeziorka, różne formy krasu solnego, pozostałości dawnych prac górniczych, wyloty pokładów, szybów i chodników wydobywczych, fragmenty torów i wagoniki, maszyny oraz sprzęt górniczy, a także liczne zabytkowe kaplice. Zobaczyliśmy wiele rzeźb wykonanych z soli m.in. Mikołaja Kopernika, marszałka Józefa Piłsudskiego, Jana Pawła II oraz poznaliśmy legendę o św. Kindze.

Po całym dniu pełnym wrażeń, zakwaterowaliśmy się w pokojach w Willi ,,Karolcia”
w Zakopanem i można było przez chwilę wypocząć po podróży. W godzinach wieczornych udaliśmy się do pobliskiej karczmy i zjedliśmy pyszną obiadokolację. Zmęczeni długą podróżą zasnęliśmy w mgnieniu oka. Tak zakończył się nasz pierwszy dzień fascynującej przygody.

31 maja 2022 roku (wtorek)

Pobudka i ujrzeliśmy tatrzańskie szczyty skąpane w słońcu. Dzień zaczęliśmy oczywiście od śniadania i wyjazdu do centrum Zakopanego, aby zobaczyć najbardziej znane obiekty zimowej stolicy.

Pierwszym punktem naszej wędrówki było podziwianie skoczni narciarskiej ,,Wielka Krokiew” im. Stanisława Marusarza. Tu dowiedzieliśmy się kilku ciekawostek na temat powstania obiektu i odbywających się turniejów. Potem zatrzymaliśmy się przed domem Jana Sztaudyngera -  wybitnego mistrza fraszek, którego utwory poznawaliśmy na lekcjach języka polskiego. Niektórzy mieli okazję usiąść na grającej ławeczce dedykowanej poecie. Nieopodal znajdowała się siedziba TOPR – instytucji zajmującej się ratowaniem ludzi znajdujących się w niebezpieczeństwie podczas górskich wędrówek. Po krótkim spacerze dotarliśmy na najbardziej znaną ulicę w Zakopanem – Krupówki,  gdzie było mnóstwo straganów i sklepów z pamiątkami. Deptak i znajdujące się przy nim góralskie wille wzbudzały w nas wielki zachwyt. Podziwialiśmy 100-letni, drewniany kościół oraz przeszliśmy na pobliski stary cmentarz na Pęksowym Brzyzku, gdzie spoczywa wiele zasłużonych osób, m.in. Stanisław Witkiewicz, Kornel Makuszyński i Tytus Chałubiński. Następnie wjechaliśmy kolejką na Gubałówkę, skąd podziwialiśmy panoramę Tatr. Spacerując, kupowaliśmy pamiątki związane z regionem. Na zakończenie dnia podjechaliśmy autokarem na Krzeptówki, gdzie podziwialiśmy Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej. W godzinach popołudniowych wróciliśmy do ośrodka na pyszny obiad, a po krótkim odpoczynku wybraliśmy się na spacer i dotarliśmy na punkt widokowy. Wieczorem zjedliśmy przepyszną kolację, a pozostały czas spędzaliśmy na terenie naszego pensjonatu - w bawialni, sali bilardowej, siłowni i salach tanecznych. Później wszyscy udali się do swoich pokoi na nocleg.

Wtorek był wyjątkowy, ponieważ przeżyliśmy dużo ciekawych przygód, dowiedzieliśmy się wielu interesujących historii oraz mieliśmy okazję zobaczyć piękno kultury polskiej.

01 czerwca 2022 roku (środa)

Kolejny słoneczny dzień na Zielonej Szkole, jak zwykle zaczęliśmy od pobudki. Po porannej toalecie udaliśmy się na śniadanie przy bogato zastawionych stołach. Po zjedzeniu posiłku wybraliśmy się autokarem do Doliny Kościeliskiej. Na miejscu czekał już na nas przewodnik, który omówił nam zasady zachowania w Tatrzańskim Parku Narodowym i wyruszyliśmy z nim na szlak. Podczas 4-godzinnej wędrówki przekazywał nam informacje o występującej tam roślinności i zwracał naszą uwagę na mijane ściany skalne. Po drodze napotkaliśmy juhasa pasącego stado owiec – to była dopiero atrakcja! Później naszą uwagę przykuł rwący potok, co zauważył nasz przewodnik i nakłonił nas do udziału w rywalizacji o to, kto najdłużej utrzyma dłoń zanurzoną w wodzie. Konkurencja wywołała nie lada atrakcję, a wytrwałość zawodników sprawiła, że wszyscy zostali uznani za zwycięzców. Potem prowadzący grupę przeprowadził nas przez wąwóz Kraków. Był to znacznie trudniejszy fragment szlaku, bowiem wspinaliśmy się po kamieniach. Uwieńczeniem tego niełatwego zadania było wspólne zdjęcie i radość z pokonania trudniejszej części szlaku. Dłuższy odpoczynek mieliśmy na polanie przy potoku, gdzie mogliśmy napawać się urokiem ,,księżycowych kamieni”. Niebawem dotarliśmy do Schroniska na Hali Ornak, w którym odpoczęliśmy po długiej wędrówce. Był to czas na spożywanie posiłków, robienie pamiątkowych zdjęć, a nawet opalanie się. Powrót był znacznie łatwiejszy i szybciej pokonaliśmy trasę. U wyjścia z Doliny Kościeliskiej wstąpiliśmy do bacówki, gdzie kupiliśmy pyszne, ciepłe oscypki.  Po wspaniałej i wyczerpującej przygodzie odpoczywaliśmy w ośrodku. W tym dniu obiad wszystkim szczególnie smakował, a po przerwie ,,pół godzinki dla słoninki”, wyszliśmy na teren ośrodka. Z okazji Dnia Dziecka mieliśmy możliwość decydowania o tym, co będziemy robić. Jedni oglądali mecz i kibicowali polskiej reprezentacji, drudzy udali się do ulubionej restauracji sieciowej, a jeszcze inni korzystali z boisk i terenów do rekreacji. Po dniu pełnym wrażeń udaliśmy się do swoich pokoi.

Wędrówka Doliną Kościeliską ukazała nam piękno górskiego pejzażu i uświadomiła nam, że pomimo trudów warto podejmować wyzwania.

02 czerwca 2022 roku (czwartek)

Przedostatni dzień Zielonej Szkoły rozpoczęliśmy pysznym i pożywnym śniadaniem. Następnie wyruszyliśmy w dłuższą podróż, bowiem jechaliśmy poza granice naszego kraju. Dotarliśmy do Bachledovej Doliny na Słowacji - miejsca z wyjątkowym klimatem i widokami zapierającymi dech w piersiach. Kolejką gondolową wjechaliśmy na szczyt, z którego udaliśmy się na nietypowy spacer. Doświadczyliśmy niezapomnianych wrażeń z wędrowania chodnikiem ponad koronami drzew, skąd można podziwiać niczym nie przesłoniętą panoramę Tatr wysokich. Przy punktach dydaktycznych przewodnik ciekawie opowiadał o różnych gatunkach drzew i zwierząt. Zwieńczeniem kładki była 32-metrowa wieża widokowa, która stanowiła najlepszą atrakcję, a skakanie na rozciągniętej siatce na jej szczycie dostarczyło wszystkim frajdy i podniosło poziom adrenaliny. Po tym ,,szaleństwie”, autokarem, pojechaliśmy w stronę Jaskini Bielskiej. Podczas podróży nasz przewodnik uatrakcyjniał nam czas, podając nazwy i zwroty z języka słowackiego. Pokonując żółty szlak, wspięliśmy się do miejsca, z którego wyruszyliśmy zdobywać Jaskinię Bielską - jedną z najpiękniejszych jaskiń Tatr słowackich. Wejście do niej znajduje się na wysokości 890 m n.p.m. Mogliśmy naocznie zaobserwować stalaktyty i stalagmity, które swoim wyglądem przypominały m.in. Krzywą Wieżę w Pizie, Janosika czy język teściowej. Wysłuchaliśmy też legend w obu językach. Niebywałą atrakcją było wysłuchanie koncertu w sali muzycznej przy podziemnym jeziorku. W drodze powrotnej ze Słowacji zatrzymaliśmy się nieopodal Krupówek, aby zakupić słynne oscypki dla najbliższych. Gdy wróciliśmy bezpiecznie do ośrodka, zjedliśmy obiadokolację… Ach jak nam wszystko smakowało! Pomimo wyczerpującego dnia, ,,znaleźliśmy jeszcze siły” na tańce podczas dyskoteki.

W godzinach wieczornych, wszyscy wróciliśmy do swoich pokoi i niestety musieliśmy się spakować.

03 czerwca 2022 roku (piątek)

Ostatniego dnia o godz. 8:00 zjedliśmy urozmaicone śniadanie, otrzymaliśmy prowianty na podróż i jak co dzień, słodką przekąskę oraz soczek od organizatora wyjazdu i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Po ok. 3 godzinach jazdy dotarliśmy do Krakowa. Na miejscu dołączyła do nas pani przewodnik, która zaprowadziła nas pod Pomnik Smoka Wawelskiego ziejącego ogniem i opowiedziała o nim legendę. Kolejnym punktem był Zamek króla Kraka, czyli słynny Wawel. Przy makiecie wzgórza wysłuchaliśmy wiadomości o rozmieszczeniu budowli na zamku. Później zwiedzaliśmy katedrę, w której znajdował się Dzwon Zygmunt zawieszony na najwyższym piętrze Wieży Zygmuntowskiej. Odwiedziliśmy również Groby Królewskie na Wawelu znajdujące się w kryptach pod katedrą wawelską. Następnie przeszliśmy szlakiem królewskim na Rynek Główny. Przy pomniku Adama Mickiewicza - wieszcza narodowego- zrobiliśmy wspólne zdjęcie, a następnie udaliśmy się do sieciowej restauracji na obiad. Po spędzeniu kilku godzin w Krakowie, zwiedzeniu najważniejszych obiektów i poznaniu historii królewskiego miasta, udaliśmy się w drogę powrotną do Ciepielowa. Podróż umilały nam wspólne śpiewy i opowieści o przeżytych przygodach.

O godz. 20:00 dotarliśmy na miejsce, gdzie  czekali nasi kochający rodzice. Mimo długiej podróży, nikt nie odczuwał zmęczenia, gdyż przepełnieni byliśmy energią i radością, jakiej dostarczył nam pobyt na Zielonej Szkole. Oprócz rodziców na parkingu oczekiwał na nas Wójt Gminy Artur Szewczyk, który wszedł do autokaru i usłyszał serdeczne podziękowania od uczennic obu klas, zaś wszyscy pozostali wyrazili wdzięczność i radość okrzykami:

Panie Wójcie Dziękujemy !

Tak się bawi tak się bawi Ciepielów !

Po tych słowach rozległy się gromkie brawa dla włodarza naszej gminy za zorganizowanie bezpłatnego wyjazdu na Zieloną Szkołę. Ta wycieczka utkwi nam w pamięci, wspomnieniami będziemy do niej wracać nawet w dorosłym życiu. Wszyscy są bardzo zadowoleni z tego wspaniałego wyjazdu w góry.

Zielona Szkoła to wspaniała okazja do rozwijania kompetencji społecznych. Uczniowie uczą się współdziałania, odpowiedzialności, poprawiają relacje koleżeńskie. Jest to też dobry czas, by nauczyciele lepiej poznali swoich podopiecznych. Oderwanie od zwyczajowego harmonogramu lekcji zyskuje niepowtarzalną szansę na zbudowanie z wychowankami wartościowych relacji, od których w dużej mierze zależy sukces dydaktyczny.

Sukcesy podejmowanych inicjatyw na terenie naszej Gminy zyskały szeroki rozgłos
w regionie.

Korzystanie przez nasze dzieci ze wszystkich ,,bogactw” oferowanych dzięki organowi prowadzącemu umożliwia ich wszechstronny rozwój…BO DZIECI W NASZEJ GMINIE SĄ NAJWAŻNIEJSZE…