zadanie domowe grupa 4
EMAIL NAUCZYCIELA malinki.zsp.ciepielow@wp.pl
WAKACJE!
Poniedziałek 22.06.2020 r.
Temat: W górach
Uzupełnianie kart pracy str. 36 i 37
„ Góry” – w dostępnych w domu atlasach lub na mapie, Internecie odszukaj polskie góry i miasta górskie.
Zabawa ruchowa: „wyprawa w góry z rodzicami” – wybierz się na spacer z rodzicami podziwiając pobliskie krajobrazy, abyś czuł się jak na wyprawie lub zrób sobie tor przeszkód w domu (z poduszek, puf, kartek, itp.) i próbuj pokonywać te przeszkody jak najlepiej.
Narysuj górskie szczyty i wyklej ich plasteliną.
Wtorek 23.06.2020 r.
Temat: Nad morzem
Może morze? – burza mózgów: narysuj jak najwięcej skojarzeń z morzem.
„Wyjeżdżam nad morze i pakuję …- wspólne rozmowy z rodzicami: Co może być potrzebne na wyjazd wakacyjny?, co należy spakować?
Wykonaj karty pracy str. 38
Morze i plaża – zabawa plastyczna: wykonaj farbami i piaskiem.
Wybierz się na krótki rajd rowerowy z rodzicami bądź zrób sobie kilka okrążeń swojego podwórka rowerem.
Środa 24.06.2020 r.
Temat: W co się bawić latem?
Wysłuchaj wiersza pt. „Lato” Z. Szczepaniaka i odpowiedz na pytania: w co bawiły się dzieci z wiersza?; w co wy bawicie się latem?; jakie przedmioty do zabawy kojarzą wam się z latem?.
Lato
No dzieciarnia - co wy na to?
Już od jutra mamy lato!
Ta wspaniała, ciepła pora
Trwa od rana do wieczora
Przez co najmniej dwa miesiące,
Gdy najmocniej grzeje słońce.
W tym to czasie, o tej porze
Każdy bawi się jak może.
Z bratem, z siostrą, z kolegami.
Samotnicy wolą sami.
Malcy jeżdżą na rowerkach,
Trwa zabawa w piłkę, w berka.
Warczą wściekle motorynki.
Kto tak piszczy? To dziewczynki...
Przechwalają się chłopaki:
- Co tam guzy i siniaki!
Na trzepaku - gimnastyka.
Pół podwórka kozły fika,
A wódz Indian właśnie każe
Schwytać jakieś blade twarze
I przywiązać je do pala,
Choć współczucie nie pozwala...
Ktoś gdzieś chlipie:
- Ja się boję...
W odsiecz idą mu kowboje.
Inni znów za piłką gonią
(szyby już ze strachu dzwonią),
Komuś w biegu spadły buty
(nic nie szkodzi - to nie luty),
Ktoś gdzieś zginął, choć nie igła,
Lecą w górę bańki z mydła...
W piaskownicy góra piasku.
Dookoła pełno wrzasku.
- Hurra! Nie ma jak wakacje!
Głośno krzyczy (i ma rację):
Bolek z Kaziem, Włodek z Jackiem,
Andrzej z Rysiem, Wicek z Wackiem,
Mania z Halą, Wanda z Martą,
Gosia z Basią - no bo warto
Wykorzystać każdą chwilę,
Aby się zabawić mile,
Aby nie iść do przedszkola,
Aby strzelić wreszcie gola,
Aby w nosie mieć klasówki,
Dwójki, piątki, wywiadówki...
Można wreszcie się nie śpieszyć,
Można się z wszystkiego cieszyć
Do momentu... gdy z balkonu
Tato krzyknie: "MARSZ DO DOMU!"
W domu nas do wanny wsadzą,
Doszorują i wygładzą.
Potem każą siąść za stołem
i napychać brzuch z mozołem.
A gdy wreszcie wszystko zjemy,
Wykrztusimy: "Dziękujemy..."
Wówczas mama - dobra wróżka -
Zaprowadzi nas do łóżka.
Na dobranoc zaś koniecznie
Powie: "JUTRO BAW SIĘ GRZECZNIE..."
Wykonaj karty pracy str. 39
Piraci – przygotuj bandamkę i pobaw się w piratów.
Portret szczęśliwego letnika – wykonaj kredkami/ołówkiem/farbami portret swojemu rodzeństwu/ rodzicom jak wyglądają w letni słoneczny dzień ( okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, itp.)
Pirackie miny – pobaw się wyrażając swoje emocje poprzez robienie różnych pirackich min.
Czwartek 25.06.2020 r.
Temat: Moje wakacje
Rozmowa z rodzicami o wakacyjnych wyjazdach i miejscach, które chcieliby zobaczyć/poznać.
Słuchanie wiersza pt. ,,Kolorowy pociąg” D. Gellner i rozmowa kierowana dotycząca treści wiersza: odpowiadanie na pytania całymi zdaniami.
O czym jest wiersz?; Jaki jest w wierszu pociąg?; Co było w ostatnim wagonie?
„Kolorowy pociąg”
Wycinam z papieru kolorowy pociąg.
Kolorowe koła po szynach turkoczą.
W niebieskim wagonie niebo rozgwieżdżone,
w żółtym – słońce z uśmiechem złocistym.
W czerwonym – kilka maków,
w białym – puszysty obłok,
w zielonym – wilgotne listki.
A w ostatnim – największym –
Bukiet spełnionych marzeń.
Wykonaj karty pracy str. 40
Strój kąpielowy – wykonaj kolaż z różnymi strojami kąpielowymi wyrwanymi lub wyciętymi z gazet.
Piątek 26.06.2020 r.
Temat: Bezpieczne wakacje
Wakacyjny regulamin – wspólne rozmowy z dziećmi o bezpieczeństwie podczas wakacyjnych zabaw.
Narysuj zasady, które omówiliście z rodzicami.
Wakacyjna sałatka – zabawa kulinarna: z dostępnych w domu owoców przygotuj z rodzicem sałatkę owocową. Życzę smacznego J
Spróbuj nauczyć się słów piosenki metodą ze słuchu i wymyśl układ taneczny do utworu. https://www.youtube.com/watch?v=HxNeDtwUlMY
Poniedziałek 29.06.2020 r.
Temat: Wymarzone wakacje
Wakacyjne podróże – porozmawiaj z rodzicami na temat różnych wakacyjnych wypraw i wyjazdów rodziców.
Omów z rodzicami jakimi środkami lokomocji można podróżować i zwiedzać nasz kraj.
Narysuj wybrany przez ciebie środek lokomocji jakim chciałbyś/chciałabyś wyruszyć w podróż.
Wysłuchaj piosenki i możesz potańczyć do melodii https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk&index=40&list=PL7Lg168IaC6QgwYJG937kjhA9kldOl_wf
Wtorek 30.06.2020 r.
Temat: Witaj przygodo!
„ Letni taniec szczęścia” – zabawa taneczna: dzieci tańczą swobodnie przy dowolnej muzyce. Aby lepiej wczuły się w klimat, mogą wykorzystać letnie rekwizyty jakie maja w domu: okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, chusteczkę, piłkę itp.
Porozmawiaj z rodzicem o wakacyjnych przygodach z dzieciństwa.
Poproś rodzica o propozycje zabawy z jego dzieciństwa, którą z uśmiechem wspomina.
JĘZYK ANGIELSKI EMAIL NAUCZYCIELA epastuszka.ang@gmail.com
22.06.2020r. (poniedziałek)
Obejrzyjcie krótki filmik i powtórzcie nazwy zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=jOpJXvThHgY
Narysuj dowolne zwierzątko z filmiku i opisz je ustnie po angielsku.
Przykład: It s a ladybird. It s small. It s black and red.
26.06.2020r. (piątek)
Zagrajcie w gry interaktywne i utrwalcie poznane w tym roku słówka.
https://wordwall.net/pl/resource/896839/angielski/toys
https://wordwall.net/pl/resource/2454055/zoo-animals
https://wordwall.net/pl/resource/903953/angielski/junior-1-you-happy-dopasuj
https://wordwall.net/pl/resource/1910188/angielski/food-2
29.06.2020r. (poniedziałek)
Dear students,
Happy Summer Holidays!
Drogie dzieci,
Życzę wam udanych wakacji!
Zaśpiewajcie piosenkę na zakończenie:
https://www.youtube.com/watch?v=DyMQk_7NwVw
LOGOPEDIA EMAIL NAUCZYCIELA lograna@wp.pl
DOSKONALENIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Czym jest percepcja słuchowa?
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków - ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania. Deficyt percepcji słuchowej może utrudniać nabywanie ważnych umiejętności – czytania, pisania, mowy – jej rozumienia i poprawnego artykułowania dźwięków.
Dlaczego warto pracować nad percepcją słuchu?
Zaburzenia percepcji słuchowej u dzieci w wieku szkolnym, są charakterystyczne dla dysleksji typu słuchowego. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem – należy przy tym pamiętać, aby ćwiczenia te nie były dla niego męczące i nadmiernie obciążające.
Propozycje ćwiczeń.
Odtwarzanie struktur dźwiękowych:
wystukiwanie rytmu (wcześniej zaprezentowanego przez rodzica, np. dwa uderzenia o stół - trzy klaśnięcia - dwa tupnięcia. Prezentowany rytm powinien być dostosowany do możliwości dziecka – zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności);
wyklaskiwanie rytmu na podstawie ustalonego wcześniej schematu graficznego (np. kwadrat = tupanie, trójkąt = klaskanie, koło = uderzanie rękami o nogi, rodzic układa figury w określony sposób, a dziecko musi odtworzyć rytm zgodnie z ustaloną zasadą – jaka figura odpowiada jakiemu dźwiękowi. Ważne: stopniowanie trudności – najpierw 3 figury, a potem 6, 9).
2. Śpiewanie/powtarzanie wyrazów podanych przez rodzica najpierw dwa trzy wyrazy, potem coraz więcej (np. kot – sanki – stół).
3. Różnicowanie dźwięków z najbliższego otoczenia
rozpoznawanie dźwięków otoczenia, odgłosów zwierząt, ptaków, pojazdów itp.
rozpoznawanie osób po głosie (można wcześniej nagrać głos osób z otoczenia dziecka – mamy, taty, babci, zadaniem dziecka jest rozpoznać, do kogo należy prezentowany głos);
zabawa „Co słyszę?” – rodzic zasłania dziecku oczy i uderza np. łyżką o przedmioty znajdujące się w kuchni ( szklankę, blaszany garnek, stół) zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to przedmiot.
4. Podział zdań na wyrazy (wyrazy dwusylabowe, wyrazy trzysylabowe, wyrazy wielosylabowe). Rodzic podaje zdanie a zadaniem dziecka jest powiedzenie z ilu wyrazów się ono składa,
5. Łączenie i dzielenie sylab
- rodzic podaje wyraz a dziecko dzieli go na sylaby,
- rodzic podaje sylaby a dziecko łączy je w wyraz będzie wyraz, np. pił-ka, sa-mo-lot. Najpierw wyrazy składające się z 2 sylab, potem coraz trudniejsze.
6. Wyodrębnianie pierwszej głoski
- Co słyszysz na początku wyrazu Ania, ul, Ewa itp. Najpierw dziecko powinno opanować wyróżnianie samogłosek, a potem spółgłosek na początku wyrazu.
7. Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np. półka-bułka, kosa-koza
8. Zabawa w dobieranie wyrazów na określoną głoskę, tworzenie ciągów wyrazowych - („Teraz będziemy mówić wyrazy na literę „a” itp.)
9. Łączenie głosek w wyrazy dzielenie wyrazów na głoski
- Jaki to wyraz kiedy mówię m-a-m-a?
- Jakie litery słyszysz w wyrazie domek – przeliteruj
10. Segregowanie wyrazów wg ilości sylab, głosek
rodzic przygotowuje karteczki z różnymi wyrazami (nazwy zwierząt, owoców itp., jeden wyraz na jednej karteczce.
Zadaniem dziecka jest przeczytać głośno każdy wyraz, podzielić go na sylaby lub głoski, a następnie przyporządkować do określonej grupy, np. grupy zielonej („Na zielonej kartce połóż te wyrazy, które mają trzy sylaby, a na żółtej te, które mają cztery sylaby”)
11. Szukanie ukrytych wyrazów w innych wyrazach np. ser-ce, gra-bie (rodzic wypowiada te wyrazy, a zadaniem dziecka jest „znalezienie” innego wyrazu w prezentowanym).
12. Wspólne układanie i nauka rymowanek uzupełnianie słów w znanych rymowankach, np. lata osa koło …., śnieżek prószy marzną …… Można również samodzielnie układać różne rymowanki .
13. Ćwiczenie pamięci słuchowej
Rodzic prezentuje dziecku ciąg cyfr, wyrazów (np. owoców), zadaniem dziecka jest zapamiętać te elementy i odtworzyć w kolejności podanej przez rodzica (na początek trzy, cztery elementy, stopniowo coraz więcej).
14. Wspólna nauka piosenek, wierszyków, tekstów
Można przygotować krótki teatrzyk, występ dla pozostałych członków rodziny. Występ przed babcią i dziadkiem i wypowiedzenie z pamięci wierszyka, układanie rymowanek.
Należy dostosować ćwiczenia do możliwości dziecka. Wybrać te, które będą sprawiały dziecku przyjemność i traktować je w formie zabawy.