strona główna

zadanie domowe grupa 1


EMAIL NAUCZYCIELA   katarzyna.sulima3@wp.pl

EMAIL NAUCZYCIELA  monika.siwiec@poczta.onet.pl

PONIEDZIAŁEK 25.05.2020

Temat: „Moi rodzice”

1.Rodzice siadają z dzieckiem na dywanie, obok znajdują się  karteczki z napisami: mama  i tata, dziecko odczytuje je wspólnie z rodzicem, a następnie próbuje samo rozpoznać wyraz i wręczyć odpowiednią karteczkę rodzicowi. Kolejno opowiada o roli mamy i taty w rodzinie.

2. „Kredki siostrzyczki” – zabawa parateatralna z wykorzystaniem wiersza. Przygotowujemy kartkę papieru i kolorowe kredki.

„Kredki siostrzyczki” – D. Gellner

My jesteśmy kredki siostrzyczki,

kolorowe mamy spódniczki,

kolorowe chustki w kieszeniach …

kolorowe sny i marzenia.

Gdy nas ktoś do ręki bierze,

to biegniemy po papierze!   – dziecko bierze kilka kredek do ręki i naśladuje nimi  ” bieganie  po papierze”

Rysujemy, co się da:

kurki, chmurki, kota, psa …   – dziecko próbuje coś  rysować na kartce 

Gdy jesteśmy w złym humorze,

to się wszystko zdarzyć może!

Czarne słońce …

Śnieg zielony …

I dom krzywy z każdej strony! – dziecko koloruje słoneczko na kolor czarny, śnieg – zielony i krzywy dom

Co to znowu za humory – chwytamy się za głowę

pomyliłyście kolory!

Ajajaj! Ajajaj!

Co za krzyki, co za płacze.

Ja wam wszystko wytłumaczę.

Żółta rysować ma słońce! – dziecko bierze żółta kredkę i rysuje na kartce słoneczko

Zielona liść na gałązce! – zieloną kredką dziecko maluje listek

Czarna – czarne gawrony! – czarną zamalowuje gawrona, 

Czerwona – maki przed domem! – koloruje kwiaty na czerwono

No i proszę! Jest obrazek!

Więc zatańczmy wszyscy razem.  – Wspólny taniec do wybranej muzyki.

3. Zabawa do treści wiersza. Utrwalenie nazw kolorów podstawowych.

4. Krótka rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Dziecko próbuje odpowiedzieć na kilka pytań:

Czym były siostrzyczki?

 Co lubiły robić?

Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło?

 Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?

3.Praca z KP2.31- dostrzeganie przeciwieństw (różnych kształtów), doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej . Dzieci łączą tylko koraliki okrągłe i przeliczają je.

WTOREK 26.05.2020

 Temat : Lubię robić niespodzianki

Tralala dla mamy i taty – nauka piosenki, zachęcanie dzieci do przygotowania niespodzianki.

„Tra la la dla mamy” – ilustracja ruchowa do piosenki.
„Tra la la dla mamy”
1. Moja mama jest kochana
Moja mama wszystko wie
Kiedy do mnie się uśmiecha
Tak zaśpiewam jej.
Tra la la, Tram pam pam
Najpiękniejszą mamę mam
Tra la la, Tram pam pam
Zaraz buzi mamie dam
2. W domu, w sklepie, na spacerze
Z mamą nigdy nie jest źle
Gdy prowadzi mnie za rękę
to uśmiecham się.
Tra la la, Tram pam pam
Najpiękniejszą mamę mam
Tra la la, Tram pam pam
Zaraz buzi mamie dam.

ŚRODA 27.05.2020

Zabawy słowne - kończenie zdań.

Mama i tata to twoi... (rodzice)
Problem to niezwykle łatwy: kim jest dla ciebie tata twojego taty? (dziadek)
Jak nazywamy mamę twojego taty? (babcia)
Zagadka to trudna - ale my odpowiedź znany - kim jest dla mnie mama mojej mamy ? (babcia)
6. Nauczycielka wybiera dziewczynkę i chłopca - dzieci odpowiadają na pytania- kim jestem dla: mamy, taty, babci, siostry, dziadka, brata?
7. Kończenie zdań.
Moi rodzice są kochani, bo...
Lubię być w domu, bo...
Pomagam rodzicom w...
8. Zabawa "Wstaną dzieci", których:
- mama ma niebieskie oczy
- tata nosi okulary
- mama piecze ciasta
- tata czyta bajki na dobranoc
- mama ma długie włosy
- tata ma wąsy

2. Ozdabianie kredkami świecowymi "pomocnej dłoni"(dzieci mają odrysować swoją dłoń z pomocą rodzica ), która ma przypominać, o konieczności pomagania rodzicom w drobnych pracach w domu.

CZWARTEK 28.05.2020

Temat : Pomagamy Mamie i Tacie.

1.„ Co to za przedmioty ?” – Zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach , rozwiązywanie zagadek literackich .

Ta czupryna na długim patyku zmywa brud z podłogi szybko i bez krzyku .(mop)

Zetrze kurz szybciutko , bo to mała…  (ścierka)

Co to za maszyna z nosem długim jak u słonia ?Zbierze paprochy i brud z dywanu pokona .

( odkurzacz)

Leży obok drzwi, bez słowa cichutko. Gdy wytrzesz nią buty, będzie czyściutko.(Wycieraczka)

Te dwie siostry pracują zawsze w zgodzie. Jedna zmiecie piach , wyrzuci go druga. (zmiotka i szufelka)

2.Praca z KP2.32 – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach , usprawnianie czynności manualnych . Dzieci wskazują przedmioty służące do sprzątania i je kolorują.

„PIĄTEK 29.05.2020

Temat : Piknik rodzinny

Dzieci wraz z rodzicami spędzają uroczyście czas i śpiewają rodzicom piosenkę , której nauczyli się na początku tygodnia :„Kredki siostrzyczki.”

LOGOPEDIA EMAIL NAUCZYCIELA  lograna@wp.pl

ZESTAW ĆWICZEŃ STYMULUJĄCYCH FUNKCJE WZROKOWO- PRZESTRZENNE WAŻNE W NAUCE CZYTANIA I PISANIA

Odpowiedni poziom percepcji wzrokowej umożliwia dziecku sprawne nabywanie umiejętności szkolnych między innym takich jak: nauka czytania, pisania.

Poniższy zestaw ćwiczeń jest podpowiedzią jak wspierać prawidłowy rozwój percepcji wzrokowo-przestrzennej. Każdego dnia można wybrać jedno lub kilka ćwiczeń.

Ćwiczenia w przestrzeni:

- zwracanie uwagi na różne szczegóły w otoczeniu;

- wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, na przykład o określonym kolorze lub wzorze

(czerwonych, w kropki), małych lub dużych itp.;

- zachęcanie do zabaw, takich jak na przykład: budowanie i konstruowanie według wzoru.

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

- zapamiętanie jak największej ilości przedmiotów eksponowanych na obrazku;

- dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, gra w Piotrusia);

- układanie obrazków/kart w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane;

- wyszukiwanie różnic między obrazkami;

- wyszukiwanie podobieństw w obrazkach;

- składanie całości obrazka z jego części według wzoru i bez wzoru (pocięte pocztówki, puzzle);

Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

- kreślenie palcem w powietrzu kształtów geometrycznych;

- segregowanie figur geometrycznych według określonych cech;

- dobieranie par jednakowych figur;

- obrysowywanie figur geometrycznych;

- kolorowanie wzorów z figur geometrycznych.

Ćwiczenia na materiale literowym:

- odwzorowywanie wzorów graficznych (szlaczków);

- spostrzeganie podobieństw i różnic między znakami graficznymi;

- wyklejanie konturów liter plasteliną lub kawałkami kolorowego papieru;

- wycinanie, wydzieranie kształtu liter (zwłaszcza o podobnych kształtach);                                                     

- formowanie liter ze sznurka, sznurówek i drutu;                                                                                     

- układanie wzorów liter z kasztanów, szyszek i innych materiałów przyrodniczych;                              

- wyszukiwanie liter w rozsypance literowej, w gazecie;                                                                                 

- uzupełnianie elementów w literze pisanej;                                                                                                          

- wyszukiwanie liter w układach wieloliterowych;                                                                                     

- wyszukiwanie liter w tekście pisanym;                                                                                                   

- zgadywanie liter kreślonych w powietrzu lub na plecach;

 Uwaga! Warto przeprowadzać z dziećmi systematyczny trening oczu, który będzie pozytywnie wpływał m.in. na: zwiększenie ruchomości gałek ocznych, poszerzenie pola widzenia oraz relaks dla wzroku.

Poniżej zamieszczam propozycję takich ćwiczeń.

Ćwiczenia zapobiegające zmęczeniu oczu przy czytaniu i pisaniu:

- Zamknij oczy. Potrzyj dłonie aż zrobią się ciepłe. Przyłóż dłonie do oczu, ale nie przyciskaj ich (ok. 30 sek.). Otwórz oczy i pomrugaj powiekami najszybciej jak potrafisz.

- Narysuj obiema rękami w powietrzu duży rysunek (na przykład choinkę, chmurę, grzyba,

szlaczek, serduszko). Obserwuj wzrokiem ruch obu rąk.

- Rozglądaj się dookoła. Zatrzymuj na chwilę wzrok na różnych przedmiotach i mrugaj na nie

kilka razy.

- Stańcie w parze naprzeciwko siebie w odległości ok. 1 m. Jedna osoba z pary (rodzic lub ktoś z rodzeństwa) przemieszcza przedmiot (na przykład kredka, mała maskotka) w różnych kierunkach – w prawo, w lewo, do góry na dół i po skosach, w koło. Wykonuj ruchy płynnie – najpierw wolno, a potem trochę szybciej. Głowa, szyja i oczy osoby ćwiczącej cały czas mają wodzić za ruchem, starając się zdążyć ze zmianą ruchu

- Stańcie w parze naprzeciwko siebie w odległości ok. 0,5 m. Jedna osoba z pary  przemieszcza przedmiot (na przykład kredka, mała maskotka) w różnych kierunkach – w prawo, w lewo, do góry, na dół i po skosach, w koło. Wykonuj ruchy płynnie, wolno. Wzrok osoby ćwiczącej cały czas wodzi za ruchem, aby zdążyć ze zmianą ruchu. Głowa podczas ćwiczenia nie rusza się, pracują tylko oczy.

- Wybierz w otoczeniu 2 przedmioty: jeden blisko siebie, drugi dalej – może być za oknem. Oddychaj spokojnie – wdech nosem, gdy patrzysz na przedmiot bliższy, wydech ustami, gdy przenosisz wzrok na przedmiot dalszy.

- Dmuchnij na piórko (bańkę mydlaną) i obserwuj jak lata w powietrzu.

- Obrysuj przedmioty, które widzisz (na przykład drzwi, tablica, okno itp.). Głowa podąża za

ruchem oczu.

- Wyobraź sobie, że twój nos to ołówek. Obrysuj przedmioty, które widzisz nosem (na przykład drzwi, tablica, okno itp.). Głowa podąża za ruchem nosa.

- Zgadnij, co rysuję nosem? – uczestnicy zabawy zgadują nazwy narysowanych kształtów (dla ułatwienia podajemy kategorie: figury geometryczne, litery, cyfry, przedmioty).

- Wybierz jakiś punkt (na przykład zabawka na półce, obraz na ścianie itp.). Zatrzymaj wzrok na tym miejscu i wykonuj ruch: podskakuj, wychylaj się na boki, biegnij w miejscu, zrób przysiady.